اخباروگزارشات کارگری30تیر1393

- گزارش کارگر فلزکار از مجموعه تولیدی سایپا

- نشریه پیام سندیکا (۲۹) و پیام آور (۱) منتشر شد

- تجمع کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در شاهرود

- نامه افشاگرانه کارگران پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر

- طومارکارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز جهت عودت سابق بیمه ای این کارگران به سازمان تامین اجتماعی

- مرکز آمارنرخ بیکاری بهاررا 10.7 درصد وتعداد بیکاران را 2.5 میلیون نفراعلام کرد

- راهکاردولت برای ایجاداشتغال:راه اندازی موج تبلیغات وصدوربخشنامه علیه کارگران مهاجر

- کارگر جان باخته نقشی درانفجار معدن گرانیت قلعه خرگوشی نداشت!؟

گزارش دروغین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزددرباره علت انفجار!؟

- حادثه کار در ارومیه، جان یک کارگر را گرفت

- سقوط مرگبار قطعه بتونی روی کارگر ساختمانی21ساله

- مرگ دلخراش کارگر 32ساله کارخانه ریسندگی مشهد

گزارش کارگر فلزکار از مجموعه تولیدی سایپا

مجموعه تولیدی سایپا یکی از بزرگترین تولید کننده خودرو در ایرا ن است.در این کارخانه به دلیل سرعت بالا در خطوط تولید افسردگی و پرخاشگری درمیان کارگران بسیار رواج دارد که باعث فرسودگی زود رس در میان کارگران می شود. ابتلا به روماتیسم ، دیسک کمر، سیاتیک و آرتروز در میان کارگرانی که بیش از ۱۵ سال در سایپا کار می کنند شایع است.کارگران و کارکنان در ۲ شیفت ۱۱ ساعته کار می کنند .طبقه بندی مشاغل در سال۱۳۷۶ اجرا شده و از آن به بعد تا کنون که می باید هر ۴ سال یکبارمجددا اجرا شود ، انجام نگرفته چرا که با آمدن کارگران از طرف شرکت های پیمانکاری با قراردادهای سه ماهه و شش ماه و یکساله نیازی به طبقه بندی و هماهنگ شدن دستمزد با مهارت و سوابق کاری نیست. تعداد کارگران در سایپا به صورت رسمی بسیار کم هستند وبیشتر کارگران قراردادی و روزمزد هستند.کارگران قرار داد ی آرزوی رسمی شدن را به گور خواهند برد و کارگران روزمزد در پی قرار دادی شدن هستند. در سایپا موضوعی به نام مرخصی و تعطیلات وجود ندارد . همه روز های سال روز کار است و به جز عید نوروز آنهم فقط چند روز و تاسوعا و عاشورا و ۲۱ ماه رمضان بقیه روزها کارگران باید در سرکار حاضر باشند. چنانچه کارگری غیبت کند به سرعت یک پله قراردادش نزول خواهد کرد.یعنی از قرار دادی به پیمانکاری و از پیمانکاری به روز مزدی تغییر وضعیت خواهد داد.اخراج در سایپا بسرعت صورت می گیرد.ارتش بیکاراران منتظر بیکار شدن برادرانشان هستند تا شاید این بخت را داشته باشند تا بصورت برده در آنجا کارکنند. دستمزد کارگران در مقابل کاری که می کنند بسیار ناچیز است . فاصله مزدی بین کارگران و مدیران جزء ومدیران کل بسیار فاحش است. حق یک شیفت یک شب مدیران جزء ۴ میلیون و ۲ روز مرخصی با حقوق است در صورتیکه کارگران شب کار باید مانند روبات کار کرده و با مزد ناچیز هر شب سرکار باشند.فساد و حیف و میل در سایپا امری عادی شده است.پوستین دوز از مدیران قبلی سایپا با ۱۶۰ میلیارد تومان (۱۰۰ میلیون دلار)اختلاس در مرز دستگیر و زندانی شد. طی ۸ سال ۳۰۰ نفر از سایپا حقوق می گرفتند که وجود خارجی نداشته اند. ویا مسوول تامین بیمه کارخانه با دست بردن در سوابق کارکنان اداری و تغییر وضعیت پرونده از کارمندی به کارگری شامل سختی کار شده و بازنشسته شده اند.این امر موجب شد که در حال حاضربازنشستگی کارگران به تاخیر بیفتد. با این فساد مالی کارخانه در عوض به کارگران سخت گرفته و برای جبران افطار کارگران را لغو به به آنان شیر و کیک داده می شود. درآمدهای نجومی کارخانه آنقدر بالا است که با وجود این اختلاس ها خطوط تولید همچنان با سرعت کار می کند . متاسفانه با وجود فروش خوب کارخانه نه تنها سهمی به کارگران تعلق نمی گیرد بلکه مصرف کننده گان این خودروها نیز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.برای مثال کیسه هوای پراید و تیبا بسیار معیوب و نا مرغوب هستند و بارها این کیسه های هوا در حین رانندگی باز شده و موجب خسارت های جانی بسیار گشته است. اکسل های پراید ها بسیار ضعیف و غیر استاندارد است و باعث واژگون شدن و کشته شدن سرنشینان خودرو شده است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

نشریه پیام سندیکا (۲۹) و پیام آور (۱) منتشر شد

نامه پیام سندیکا (به زبان فازسی – شماره ۲۹) و ماهنامه ی پیام آور (به زبان انگلیسی – شماره ی ۱) نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران در دو نسخۀ چاپی و الکترونیکی منتشر شد .

در سرمقاله ی پیام آور می خوانید :

امکانی فراهم شده تا بتوانیم صدای گویای سندیکاهای کارگری ایران در نزد خواهران و برادران کارگرمان باشیم.تا بدین وسیله بتوانیم از مشکلات و سختی مبارزه در راه بهبودی شرایط طبقه کارگر کشورمان شما را باخبر کنیم.این اولین بار در تاریخ جنبش کارگری ایران از سال ۱۲۸۴ تا کنون است که نشریه ای با زبان بین المللی برای ارتباط جنبش کارگری و سندیکایی ایران با جنبش جهانی کارگری منتشر می شود.اهمیت موضوع در آن است که ما به این وسیله می توانیم دشواری های مبارزه و طرز تلقی خود را از مبارزات کارگری درمعرض دید مبارزین طبقه کارگر جهانی بگذاریم.مبارزات سندیکایی کارگران ایران در شرایطی بسیار غیر انسانی و سخت که همراه با بیکاری و اخراج از محل کار و همچنین زندانی شدن و به همراه آن تحت شکنجه های سفید قرار گرفتن است، انجام می پذیرد. در حال حاضر بهنام ابراهیم زاده کارگر کارخانه ،محمد جراحی کارگر نقاش،شاهرخ زمانی کارگر نقاش و رضا شهابی راننده و عضو هیاات مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و رسول بداقی آموزگار و عضو کانون معلمان ایران سالهاست که به دلیل انجام فعالیت سندیکایی در زندان بسر می برند.

امیدواریم که این مسنجر سندیکاهای ایران همگام با نشریه پیام سندیکا که در ایران منتشر می شود به زبانی مشترک واتحاد عملی مشترک تبدیل بشود. با آرزوی گسترش همکاری های سندیکایی و موفقیت جنبش کارگری جهان

مسوول تحریریه ماهنامه پیام سندیکا نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران

شکنجه سفید به شکنجه هایی اطلاق می شود که فرد زندانی را جهت شکستن روحیه اش با ندادن تماس تلفنی،عدم دیدار با خانواده،سلول انفرادی به مدت زیاد، بی خبری از جهان خارج از زندان،مدادوا ننمودن فرد زندانی،تاخیر طولانی و نحوه بردن زندانی برای مراجعه به پزشک هنگام درد های شدید، تحت فشار قرار دادن خانواده زندانی جهت شکستن روحیه زندانی و از پای در آوردن او، توهین در هنگام دیدار با خانواده، بی کیفیت کردن غذاو آب تا زندانی مبتلا به انواع بیماری های گوارشی و پوستی گردد.

*برای دریافت نسخۀ الکترونیکیِ شماره های ماهنامه پیام سندیکا و پیام آور (نشریات مشترکِ شش سندیکای کارگری ایران) ، میتوانید از طریق ایمیل با روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در ارتباط باشید:

s_felezkar@yahoo.com

 " روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک"

تجمع کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در شاهرود

صبح امروز دوشنبه (۳۰تیر ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای چهارمین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده و با سفر به شهرستان شاهرود در مقابل ساختمان ستاد مرکزی این معدن تجمع کردند.

به گزارش30تیرایلنا،با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

تجمع امروز کارگران که از ساعت ۶ صبح آغاز وتا ۱۰ صبح خاتمه یافت که مسئولان استانی در فرمانداری به کارگران وعده کردند مانع خصووصی سازی معدن واملاک در تملک آن شوند، همچنین قرار شده است جلسه‌ای در روز پنجشنبه به اتفاق نمایندگان کارگری، مسئولان فرمانداری وسایرین برای رفع مشکلات این معدن و کارگرانش برگزار شود.

براساس این گزارش،آنچه موجب نگرانی  برخی کارگران است واگذاری حدود ۱۲۰ واحد مسکونی سازمانی این معدن است که در بخشی از ۴۲ هکتار زمین بواگذار شده بهه شهرداری قرار دارد که در صورت تحقق این موضوع، کارگران این معدن ناچارند واحدهای در تحویل خود را تخلیه کنند.

نامه افشاگرانه کارگران پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر

کارگران پالایشگاه «پالایش و تجارت نفت لیان» واقع در منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر با ارسال نامه‌ای به شعبه ۲ سازمان تامین اجتماعی این استان، خواستار اجرای قانون طبقه بندی مشاغل در این پالایشگاه شده‌اند.

به گزارش 30تیرایلنا، ۳۸ کارگر پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان در ابتدای این نامه ضمن اشاره به نامه‌های اداره کار بوشهر برای اعمال قانون طبقه بندی مشاغل در این پالایشگاه، از شعبه ۲ سازمان تامین اجتماعی این استان خواسته‌اند به شکایت‌شان از اجرا نشدن قانون یاد شده در اسرع وقت رسیدگی کند.

در ادامه این نامه گفته شده است پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان از نظر تولید و ترانزیت محصولات نفتی جزء بزرگ‌ترین پالایشگاهای بخش خصوصی نه تنها درسطح استان که درسطح کشور به شمار می‌آید، اما اجرا نشدن قانون طبقه بندی مشاغل بر اثر بی‌توجهی بازرسان اداره کار و هم سویی آنان با کارفرما یا نماینده تام الاختیار او، موجب تضعیف حقوق کارگران طی سالیان گذشته شده است.

گفتنی است این پالایشگاه از سال ۸۵ تا بهمن ۹۰ با نام تجاری «پرنده آبی جهان» و از آن زمان تا یکسال بعد تحت عنوان «حافظان انرژی بی‌همتا» فعالیت می‌کرده است اما از بهمن ۹۱ تا به امروز در رهن شرکت پالایش تجارت و نفت لیان قرار دارد.

نویسندگان این نامه در ادامه آورده‌اند که مسئول وقت قرارداد‌ها و نماینده کارفرما (در دوره فعالیت پالایشگاه با نام تجاری پرنده آبی جهان) هنگام عقد قرارداد کار با کارگران از آنان می‌خواستند قسمت مربوط به نوع کار را خالی بگذارند اما بعدا جای خالی را برای همه «کارگر ساده» می‌نوشته و کار‌شناسان و بازرسان وقت اداره کار نیز بی‌تفاوت و بدون هیچ واکنشی از کنار این موضوع می‌گذشتند.

این ۳۸ کارگر با طرح این پرسش که «آیا به راستی در یک پالایشگاه به این بزرگی و به لطف تولید بالا همه کارگر ساده بودند؟»، گفته‌اند: «اداره کار در مقابل این عمل هیچ واکنشی نشان نمی‌داد و اگر کارگران اعتراض می‌کردند از سوی نماینده کارفرما بی‌درنگ به اخراج تهدید می‌شدند».

در بخش دیگری از این نامه پرسیده شده است که  آیا کار‌شناسان و بازرسان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی که هر ماه از شرکت‌ها بازدید می‌کنند، و آنهایی که آن زمان قرارداد‌ها را در اداره کار بررسی و ثبت می‌کردند، برایشان طبیعی و عادی بوده است که در پالایشگاهی با این بازدهی همه کارگر ساده باشند.

کارگران پالایشگاه پالایش و تجارت نفت لیان در پایان این نامه ضمن اشاره به صراحت قانون کار بر تهیه قرارداد کار در سه نسخه، گفته‌اند قرارداد کار پرنده آبی جهان با کارگران در یک نسخه منعقد می‌شد که آن یک نسخه نیز در اختیار اداره کار قرار می‌گرفت و در صورتی که کارگران طلب قرارداد می‌کردند با تهدید به اخراج روبه رو می‌شدند.

طومارکارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز جهت عودت سابق بیمه ای این کارگران به سازمان تامین اجتماعی

کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز با ارسال طوماری از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به وضعیت این صندوق شدند.

به گزارش30تیر ایلنا در این نامه خطاب به «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات عدیده کارگران عضو صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز شرکت های صنعتی تبریز آمده است: کارگران عضو این صندوق عملا امکان استفاده از هرگونه مزایایی را که بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی براحتی از آن بهره مند می شوند را ندارند و این موضوع سبب ایجاد تنش ومسائل روحی و روانی بسیاری شده که نیازمند اقدام عاجل از طرف مسئولین ذیربط می باشد.

در بخش دیگری از این نامه با تشریح چگونگی تشکیل این صندوق تصریح شده است: در دهه 70-60 سازمان گسترش و نوسازی صنایع با توسل به تفسیر سلیقه‌ای و نادرست مسئولین وقت این سازمان تصمیم می‌گیرند تا برای کارمندان ادارات مرکزی و نیز کارگران شاغل در کارخانه‌های تحت پوشش این سازمان صندوق بیمه‌ای مجزا تشکیل دهند و بدین ترتیب جمع کثیری از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی از بدو استخدام به اجبار تحت پوشش صندوق آینده سازان قرار می‌گیرند.

نویسندگان ین نامه با خلاف دانستن این اقدامات یادآور شده‌اند: مطابق ماده 148 قانونکار کارفرمایان باید کارگران خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه نمایند ونیز مطابق ماده 5 قانونکار کلیه کارگران، کارآفرینان، نمایندگان و کارآموزان و نیز کارگاه ها مشمول قانونکار می باشند ولی متاسفانه صندوق آینده ساز با استناد به مقررات داخلی خود نه تنها صراحتا قانون کار را به رسمیت نمی شناسد بلکه اجرای قانون بازنشستگی زودرس مشاغل سخت و زیان آور را منوط به دریافت مبالغ چند ده میلیونی کرده است که در عمل به دلیل عدم پرداخت این مبالغ از طرف کارفرمایان، کارگران نمی توانند از مزایای معمولی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مکاتبات انجام شده با سازمان تامین اجتماعی جهت عودت سوابق بیمه ای اعضای صندوق آینده ساز به این سازمان تصریح شده است: سازمان تامین اجتماعی از یکسو عودت سوابق را منوط به پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان هزینه انتقال کرده و از سوی دیگر شرط بازنشستگی پس از انتقال را تحقق 10 سال سابقه نزد سازمان عنوان کرده است و این درحالی است سازمان تامین اجتماعی حاضر به احتساب سابقه سخت و زیان آور برای این گروه از بینه شدگان نیست.

این کارگران یادآور شده‌اند: اکثریت این کارگران تحت پوشش صندوق بیمه آینده ساز دارای 20-15 سال سابقه کار در مشاغل سخت وزیان آور بوده و اگر قرار باشد 10 سال دیگر در سازمان تامین اجتماعی سابقه داشته باشند، کل سابقه مشاغل سخت وزیان آور آنها به 30-25 سال رسیده و عملا بازنشستگی زودرس در قبال آنان منتفی خواهد شد.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به توجه ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص جلوگیری از اجحاف به قشر کارگر تأکید شده است: کارگران نباید قربانی این اقدام خلاف شوند چرا که انتقال سوابق کارگران به صندوق آینده ساز به اجبار سازمان گسترش و نوسازی صنایع و همکاری کارفرمایان صورت گرفته است.

نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز در بخش پایانی این نامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته اند که مساعدت های لازم را جهت عودت سابق بیمه ای این کارگران به سازمان تامین اجتماعی بدون لحاظ نمودن شروط خاص جهت حفظ حقوق این قشر زحمتکش جامعه شده اند.

مرکز آمارنرخ بیکاری بهاررا 10.7 درصد وتعداد بیکاران را 2.5 میلیون نفراعلام کرد

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال را 10.7 درصد و تعداد بیکاران را نیز 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر اعلام کرد. در عین حال، نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 ساله هم به 43.4 درصد رسید و یک میلیون و 578 هزارنفر از بیکاران را جوانان 15 تا 29 ساله تشکیل می دهند.

به گزارش30تیر مهر، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار امسال را اعلام کرد. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیش تر نشان می دهد که 37.1 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. همچنین نتایج نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از کاهش 2.2 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1392) و افزایش 1.7 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (زمستان 1392) است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 10.7 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 9.5 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 47.3 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 33.0 و کشاورزی با 19.6 درصد قرار دارند.

از سویی، بررسی نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله حاکی از آن است که 24.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1.9 درصد افزایش و نسبت به فصل قبل 0.6 درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نیز حاکی از آن است که 22.2 درصد از جمعیت فعال 29-15 ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1.9 درصد و نسبت به فصل قبل 0.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد، 39.8 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

راهکاردولت برای ایجاداشتغال:راه اندازی موج تبلیغات وصدوربخشنامه علیه کارگران مهاجر

معاون اول رییس جمهور در بخشنامه ای جدید ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه را اعلام کرد و از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا اسامی دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و شرکتهای مرتبط با آنها را که در این زمینه همکاری نکنند به مراجع رسمی اعلام کند.

به گزارش 30تیرایسنا، در بخشنامه جدیدی که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به کلیه وزارتخانه ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی ابلاغ شده است در راستای صیانت از نیروی کار داخلی، افزایش میزان اشتغال، کمک به حل معضل بیکاری و ساماندهی اتباع بیگانه همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی غیر‌دولتی و شرکت‌ها و پیمانکاران مرتبط با آنها موظف شده اند تا کارگران مورد نیاز خود را تنها از نیروی کار ایرانی تامین کنند و در صورت الزام به کارگیری نیروی کار خارجی، تنها از نیروی کار دارای کارت موقت کار که توسط ادارات زیر مجموعه وزارت کار صادر می شود استفاده و از به کارگیری کارگران غیر مجاز تحت هر شرایطی خودداری کند.

این بخشنامه همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده تا ضمن همکاری با دستگاه‌های مذکور، در صورت مشاهده تخلف اسامی دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و شرکتهای مرتبط با آنها را که در این زمینه همکاری نکنند، به مراجع رسمی اعلام کند.

کارگر جان باخته نقشی درانفجار معدن گرانیت قلعه خرگوشی نداشت!؟

گزارش دروغین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزددرباره علت انفجار!؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: شماری از کارگران ظهر روز دوشنبه وارد انبار مواد منفجره معدن شده بودند. یکی از آنان علی رغم هشدار همکارانش سیگار روشن کرده و ته سیگارش به هر دلیلی روی یکی از محموله‌های فسفر افتاده که در ‌‌‌نهایت منجر به وقوع انفجار شده است.

کار‌شناس آتش نشانی: حادثه علتی بیرونی داشته، ممکن است اتصال سیمهای برق و یا برخورد ناخن لودر با کف سنگی معدن و ایجاد جرقه علت حادثه باشد.

خبر جان باختن کارگران مجروح حادثه انفجار انبار «باتون» معدن گرانیت اردکان روز گذشته تائید شد تا شمار قربانیان این حادثه به ۵ نفر برسد.

حوالی ظهر دوشنبه ۱۶ تیر بود که انبار معدن گرانیت قلعه خرگوشی اردکان منفجر شد، البته خبر حادثه که در آنزمان با تاخیری دو روزه منتشر شد از کشته شدن دو کارگر و جراحت شدید سه کارگر دیگر حکایت می‌کرد.

پیگیری‌ها از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در نهایت به تائید این خبر منجر شد که یکی از کارگران بلافاصله بعد از وقوع انفجار فوت کرده و چهار کارگر دیگر که دچار جراحت و سوختگی شده بودند، به بیمارستان شهید صدوقی یزد منتقل می‌شوند و در نهایت صبح دو روز بعد (چهارشنبه ۱۸ تیر) یکی دیگر از کارگران مجروحان به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست می دهد.

محمدحسین ریاحی آنزمان علت حادثه را اینطور توصیف کرد: «شماری از کارگران ظهر روز دوشنبه وارد انبار مواد منفجره معدن شده بودند. یکی از آنان علی رغم هشدار همکارانش سیگار روشن کرده و ته سیگارش به هر دلیلی روی یکی از محموله‌های فسفر افتاده که در ‌‌‌نهایت منجر به وقوع انفجار شده است».

به گفته ریاحی «مواد منفجره مورد نیاز برای «آتش باری» در انباری که انفجار در آنجا به وقوع پیوسته نگهداری می‌شده است».

۸۰ کیلو ماده آتش زا، قاتل کارگران

اکنون بیش از ده روز از وقوع حادثه گذشته و سه کارگر مجروح نیز به شمار قربانیان پیوسته‌اند، روز گذشته این خبر توسط «حسین دادآفرین»، مسئول سازمان آتش نشانی اردکان تائید شد.

دادآفرین که شخصا از محل حادثه بازدید کرده گفت: «محمدرضا محمدی»، «باقر یادگاری»، «علی چمزری» سه کارگر مجروح این حادثه هفته گذشته جان باختند و روز پنجشنبه در شهر زنجان به خاک سپرده شدند. دو قربانی دیگر این انفجار «سید سجاد حسینی» بلافاصله پس از حادثه و «حسین مرادی‌نژاد» روز چهارشنبه ۱۸ تیر جان باختند.

دادآفرین ادامه داد: در بازرسی از محل و گفت‌و‌گو با کارگران این معدن، مشخص شد در این انبار قبل از انفجار ۸۰ کیلو مواد آتش زا اضافه بر «باتون‌های» مورد نیاز انفجار در معدن نگهداری شده و انفجار این حجم از مواد آتش زا باعث شد کارگر انبار کشته شوند.

به گفته دادآفرین «نگهداری مواد آتش زا در انبار باتون معادن ممنوع بوده و تنها هنگام انفجار مواد مورد نیاز توسط نیروی انتظامی و تیم انفجار ناحیه به محل منتقل و منفجر می‌شود. مواد باقیمانده نیز باید در‌‌ همان زمان توسط نیروی انتظامی امحا شود

این درحالی است که ریاحی قبلا گفته بود مواد داخل انبار فقط مواد مورد نیاز برای انفجار بوده است.

طبق گفته این کار‌شناس آتش نشانی مشخص نیست این حجم از مواد آتش زا چرا در محل انبار شده است، باتون های بسته های مواد آتش زای مورد نیاز برای آتش باری هستند و نگهداری هرگونه ماده آتش زا غیر از این بسته ها در انبار معادن ممنوع است.

کارگر جان باخته مقصر نیست

دادآفرین ادامه داد: در گزارش‌ها سرپرست جانباخته انبار را مقصر حادثه معرفی کرده و گفته بودند پرت شدن کبریت روشن روی مواد آتش زا منجر به انفجار شده است. اما در بازرسی مشخص شد این شخص ۱۷ سال سابقه کار داشته بنابراین بعید است شخصی با این سابقه کار اینطور ناشیانه رفتار کند. از طرفی به گفته کارگران معدن این شخص همیشه سیگار خود را نه با «کبریت» که با «فندک» روشن می‌کرده.

دادآفرین معتقد است حادثه علتی بیرونی داشته، ممکن است اتصال سیمهای برق و یا برخورد ناخن لودر با کف سنگی معدن و ایجاد جرقه علت حادثه باشد.

بازدید این کار‌شناس آتش نشانی نتیجه دیگری داشت: دیواره انتهایی انبار در اثر موج انفجار کاملا تخریب شده است، تخریب دیواره انبار بدون وقوع انفجاری بزرگ ممکن نیست.

ابهامات فاجعه به اینجا ختم نمی‌شود؛ دادآفرین می‌گوید: در زمان وقوع حادثه هر پنج کارگر داخل انبار بودند. این درحالی است که به طور معمول کارگران بعد از بسته بندی باتون‌ها، این بسته‌های آتش زا را دست به دست به محل انفجار منتقل می‌کردند و همیشه دو یا سه نفر از این کارگران در محوطه و مشغول جابجایی باتون‌ها بوده‌اند. اینکه چرا در آن زمان همه آن‌ها داخل انبار بودند هنوز مشخص نیست.

مسئول آتش نشانی اردکان ادامه داد: کارگران شاهد حادثه اصرار دارند که کارگران جان باخته، بعد از وقوع انفجار می‌توانستند حرف بزنند و آسیب چندانی ندیده بودند. این درحالی است که یک نفر از آنها بلافاصله و بقیه نیز ظرف چند روز کشته شدند. شنیده‌ها از بیمارستان نیز نشان می‌دهد وضع این کارگران در زمان انتقال به بیمارستان وخیم بوده، چطور ممکن است در چنین وضعی این افراد توانایی حرف زدن داشته باشند.

دادآفرین معتقد است شاهدان حادثه شدت انفجار را تکذیب می‌کنند و به دنبال تقلیل دادن حادثه به یک انفجار کوچک هستند.

نتایج بازدید دادآفرین و دیگر مسئولان شهر اردکان نشان داد گزارش شاهدان حادثه با واقعیت سنخیتی ندارد. برخلاف اصرار برخی به مقصر بودن سرپرست این کارگران در وقوع حادثه، دادآفرین معتقد است سابقه کار طولانی این کارگر امکان مقصر بودن او را کمرنگ می‌کند. از طرفی علت اظهارات شاهدان حادثه برای کوچک جلوه دادن آن مبهم است.

با این حال هنوز هم مهم‌ترین سوال اینجاست که چرا ۸۰ کیلو ماده آتش زا مازاد مصرف در این معدن انبار شده است. سوالی که نیروی انتظامی منطقه نیز جوابی برای آن ندارد.

حادثه کار در ارومیه، جان یک کارگر را گرفت

یک کارگر ساکن منطقه صومای و برادوست ارومیه هنگام کار به دلیل سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

به گزارش 30تیرکُردپا، روز یکشنبه بیست و نهم تیرماه یک کارگر به نام بهنام ایازی ساکن روستای "قصریک" ارومیه به دلیل سقوط از ساختمان جان خود را از دست داده است.

بهنام متاهل و دارای یک فرزند می‌باشد که به گفته شاهدان عینی این کارگر به دلیل نبود وسایل ایمنی در کار دچار این حادثه شد.

سقوط مرگبار قطعه بتونی روی کارگر ساختمانی21ساله

روزگذشته،سقوط سقف بتونی زیر زمین یک ساختمان در حال ساخت بر روی کارگر ساختمانی در خیابان بهار شمالی مرگ وی را در پی داشت.

به گزارش 30تیرپایگاه خبری 125، یداله مددی افسرآماده منطقه 6 عملیات که از لحظات اولیه در محل حادثه حضور داشت در این باره گفت:در محل حادثه یک ساختمان در حال احداث مشاهده می شدکه سقف بتونی قسمت زیر زمین آن را کارگران بتون ریزی کرده بود ند.

وی افزود: در محل حادثه ناگهان یک قطعه بتون 4 در 6 متر از سقف جدا شده و با تمامی وزن بر روی کارگر21 ساله به نام حسین -س که در زیر زمین در حال کار بود، سقوط کرده بود.

وی ادامه داد: آتش نشانان بلافاصله پس از ایمن سازی محل حادثه، عملیات را با استفاده از جک های بادی وپایه های هیدرولیک آغاز کرده و قطعه بتونی سقوط کرده را در عملیاتی حساس از روی کارگر برداشته و وی را به سطح زمین منتقل کرده و تحویل امدادگران اورژانس حاضر در محل دادند که پس از معاینه فوت وی توسط آنان تایید شد.

مرگ دلخراش کارگر 32ساله کارخانه ریسندگی مشهد

سرپرست ایستگاه‌های 18 و 42 سازمان آتش‌نشانی مشهد از مرگ دلخراش یک کارگر 32ساله در کارخانه ریسندگی جامعه خبر داد.

به گزارش29تیرایرناعلی‌اکبر حکم‌آبادی افزود: این حادثه ساعت 11:30 دیروز به ستاد فرماندهی اعلام و بلافاصله مامورین امداد از سه ایستگاه به محل حادثه واقع در جاده کلات اعزام شدند. وی با اشاره با اینکه عدم رعایت اصول ایمنی و عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی این حادثه تلخ را رقم زد، اظهار کرد: در این حادثه دو دست و سر این کارگر لای چرخ‌دنده‌های دستگاه کاردین صنایع ریسندگی گیر کرد و وی در دم جان خود را از دست داد. حکم‌آبادی گفت: مامورین سازمان با بازکردن تسمه‌ها و چرخ‌دنده‌های متحرک دستگاه، جسد را رهاسازی و تحویل مقامات قضایی دادند.

سی تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری2مرداد1393

- اعتصاب کارگران فولاد آذربایجان دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

- عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران کارخانه عالی ریس یزد

- وزارت کشور از فعالیت قانونی تشکل‌های صنفی معلمان جلوگیری می‌کند

- همه مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر مشمول کسر حق بیمه می‌شوند

- کارخانه قندممسنی کماکان تعطیل است!

- جان باختن کارگر خدمات شهری ساری در اثر تصادف

- یک كارگر ساختمانی با سقوط بر روی میلگرد جان باخت

اعتصاب کارگران فولاد آذربایجان دراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی

چند روزیست که کارگران شرکت فولاد آذربایجان بعد از مراجعه به محل کارشان، در حیاط شرکت جمع می شوند و خواستار رسیدگی به وضعیت فروش این کارخانه عظیم تولید فولاد شده اند.

به گزارش1مرداد قافلان نیوز، فولاد آذربایجان ماه گذشته از طریق مزایده به بانک ملت و بخش خصوصی واگذار شد.

براساس این گزارش،موضوع واگذاری با اشکالاتی همراه بوده که باعث ایجاد نگرانی هایی در سطح شهرستان شده است. موضوع اصلی که مورد بحث هست بحث زیانده عنوان کردن این شرکت است. این شرکت که در لیست واگذاری های سازمان خصوصی سازی بود، قرار بود در فرا بورس در سال 92 واگذار شود اما در کمال تعجب از طریق مزایده به فروش رفت و دست شهروندان میانه ای و بسیاری از کارگران زحمتکش آن شرکت که سالها صادقانه برای آن زحمت کشیده اند از سهام شرکت کوتاه شد. چه بسا با واگذاری از طریق فرابورس که مد نظر شرکت خصوصی سازی بوده و اسناد و مدارک آن نیز موجود می باشد، تمام کارگران نه فقط 250 نفر از آنها سهامدار شرکت خودشان می شدند و انگیزه فراوانی برای فعالیت پیدا می کردند.

ظاهراً دستور بررسی مجدد موضوع صادر شده بود ولی خبر آمدن قریب الوقوع خریدار شرکت و حضورش در آن، کارگران را دوباره به اعتراض واداشت و آنها با انتشار طومار و یادداشت های اعتراضی خواستار عدم حضور صاحب جدید شرکت در این مجتمع شده اند که طبق گفته نمایندگان کارگران تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران کارخانه عالی ریس یزد

یزدرسا بتاریخ2مردادطی گزارشی از عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران عالی ریس یزد،خبرداد.

بنابهمین گزارش،صبح امروز کارکنان شرکت عالی ریس یزد به خاطر عدم استفاده از کالای داخلی و واردات کالای خارجی در مقابل درب این کارخانه تجمع کردند.

یکی از کارگران این کارخانه در همین رابطه اظهار داشت: انبارهای کارخانه پر از نخ و پشم شده و فروش نداریم، ما حتی کیسه برای بسته بندی کردن نخ های خود نداریم.

وی گفت: برای این پشم ایرانی که در اختیار داریم، تابع هیچ کشور بیگانه ایی نیستیم و از شهرهای خود ایران خریداری می شود.

این کارگر ادامه داد: ما می دانیم که اگر همین پشم از کشورهای خارجی وارد شود صنایع ما ضربه خواهد خورد بنا بر این کارگران دستشان خالی می شود و کار فرمایان دیگر نمی توانند کاری را انجام دهند و بیکاری در سطح استان و کشور زیاد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عالی ریس در این خصوص گفت: در این کارخانه بهترین نوع نخ فرش تولید می شود که با پشم و نخ های خارجی برابری می کند .

وی با بیان اینکه بیش از 3 ماه حقوق کارمندان پرداخت نشده است گفت: دلیل عدم تقاضا از سوی مشتریان را واردات کالاهای ارزان قیمت و بی کیفیت خارجی دانست و تصریح کرد: وقتی تابلو فرشی از چین مستقیم تولید می شود و به بازار عرضه می گردد دیگر کسی به پشم ، نخ و فرش ایرانی که حاصل دست هنرمندان توانای ایرانی می باشد استقبال نمی کند.

مدیر عامل شرکت عالی ریس از مسئولین تقاضا کرد: جلوی واردات خارجی را بگیرند چرا که این واردات آسیب زیادی به تولیدات ملی خواهد زد،ما باید خودمان با این کیفیت محصول یکی از صادر کنندگان باشیم و نباید واردات خارجی داشته باشیم.

وزارت کشور از فعالیت قانونی تشکل‌های صنفی معلمان جلوگیری می‌کند

عضو کانون فرهنگیان شیراز گفت: دولت به بهانه اینکه تشکل‌های فرهنگیان دچار تخلف شدند از تمدید پروانه آنان خودداری می‌کند، آن هم بدون آنکه تخلف این نهاد‌ها را گزارش کند.

به گزارش2مردادایلنا،وی در این باره گفت: فرهنگیان از ابتدای دهه ۸۰ جهت دستیابی به حقوق خود و مشارکت در سیاست‌های آموزشی و پرورشی به تأسیس تشکل‌های صنفی و تخصصی رو آوردند.

وی ادامه داد: تا سال ۸۴ این مسئله با استقبال وزارت کشور همراه بود و تعدادی از شهرستان‌ها توانستند مجوز تأسیس و پروانه فعالیت دریافت کنند اما پس از سال ۸۶، دولت از صدور مجوز و تمدید پروانه فعالیت هر تشکل معلمی خودداری کرده و این در حالی است که سایر صنوف برای گرفتن مجوز و تمدید پروانه مشکلی ندارند.

این فعال صنفی معلمان افزود: با گذشت یک سال از روی کارآمدن دولت هنوز مشکل فرهنگیان حل نشده است. دولت به بهانه اینکه تشکل‌های فرهنگیان دچار تخلف شدند از تمدید پروانه آنان خودداری می‌کند، آن هم بدون آنکه تخلف این نهاد‌ها را گزارش کند.

همه مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر مشمول کسر حق بیمه می‌شوند

براساس قانون تامین اجتماعی و ماده ۲۸، حق بیمه ۳۰ درصد مزد یا حقوقی است که هفت درصد آن به عهده بیمه شده، ۲۰درصد به عهده کارفرما و سه درصد نیز به وسیله دولت تامین می‌شود.

به گزارش 2مردادایلنا از سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم قانون تامین اجتماعی و برای استفاده از مزایای آن به این سازمان پرداخت می‌شود و تمامی وجوه، مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر که در مقابل کار به بیمه شده پرداخت می‌شود، مبنای کسر حق بیمه قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، وجوه مبنای کسر حق بیمه نباید از حداقل حقوق کارگر که همه ساله از طرف شورای عالی کار اعلام می‌شود کمتر و از حداکثر حقوق مبنای کسر حق بیمه که توسط شورای عالی تامین اجتماعی اعلام می‌شود، بیشتر باشد.

بنا بر این گزارش، میزان حق بیمه بر مبنای مزد یا حقوق بیمه شده با رعایت بند پنج ماده دو و ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن محاسبه می‌شود، بدین صورت که در زمینه کارگاه‌هایی که فاقد دستمزد مقطوع موضوع ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی هستند، براساس مزد یا حقوق و مزایای دریافتی مشمول کسر حق بیمه و درخصوص کارگاه‌های مشمول دستمزد مقطوع طبق دستمزد مقطوع تعیین شده انجام می‌پذیرد.

کارفرمایان کارگاه‌های یادشده نیز که کارگر در اختیار یا استخدام دارند، مکلفند صرفنظر از نوع قرارداد کار، ترتیب استخدام، نحوه پرداخت مزد یا حقوق صورت مزد و حقوق فوق العاده شغل و مزایای کارکنان خود را در مهلت مقرر قانونی تعیین شده به سازمان ارسال و پرداخت کنند.

براساس قانون بیمه بیکاری مصوب ۶۹، سه درصد به حق بیمه مشمولان قانون کار اضافه شده که این مبلغ برعهده کارفرما است، ضمنا در مشاغل سخت و زیان آور نیز کارفرما مکلف به پرداخت چهار درصد مستمری کارهای سخت و زیان آور علاوه بر حق بیمه و حسب مورد، بیمه بیکاری است.

کارخانه قندممسنی کماکان تعطیل است!

به گزارش2مردادایرنا،کارخانه قند ممسنی در حال حاضر به دلیل عدم تامین مواد اولیه که همان شکر خام می باشد تعطیل که در این راستا قرارداد 10 هزار تن شکر خام با اداره غله و خدمات بازرگانی استان فارس منعقد که به محض تامین فعالیت آن مجددا آغاز می شود.

در این کارخانه تعداد89 کارگر دائم و 100 کارگر فصلی مشغول کار که اگر چغندر قند به آن تزریق شود حدود 400 کارگر فصلی و دائم به طور مستقیم اشتغال زایی دارند.

مطالبات معوق مانده ازمشکلات عمده کارگران این کارخانه از سال 1388تاکنون است.

بنابهمین گزارش،بنقل از فرماندار شهرستان رستم،درتیرماه سال جاری مبلغ 32میلیادریال مطالبات معوق مانده کارگران کارخانه ممسنی که مربوط به سالهای 88تاکنون ( 93 )  پرداخت شد.

براساس این گزارش،محصول کارخانه قند ممسنی در حال حاضر تبدیل شکر خام به شکر سفید می باشد.تولیدات این کارخانه اگر شکر خام آن را بخش خصوصی تامین کند به بازارهای داخلی و کشورهای خارجی صادر می شود ولی اگر بخش دولتی تامین کننده مواد اولیه باشد دولت در مورد آن تصمیم می گیرد.

در سالهای قبل چغندر قند در این شهرستان کشت می شد که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی های مداوم کشت این محصول میسر نمی شود.

لازم به ذکر است کارخانه قند ممسنی در سا ل 1344تاسیس که در ابتدا با دو خط تولید تبدیل چغندر قند به شکر و تبدیل شکر خام به شکر سفید شروع به کار کرد.

در سال 88 تنها واحد صنعتی این شهرستان که همین کارخانه می باشد بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار که متاسفانه کم کاری مالکان باعث شد کار این کارخانه به صورت مستمر نباشد.

شهرستان رستم به مرکزیت مصیری در 175 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

جان باختن کارگر خدمات شهری ساری در اثر تصادف

رئیس اورژانس مازندران گفت: یک کارگر خدمات شهری ساری در حین انجام کار در اثر سانحه تصادف جان باخت.

 به گزارش2مردادفارس،فرهاد مصدری امروز اظهار داشت: محمد الیاسی ساعت سه و نیم شب در حین کار دچار سانحه تصادف شد و جان باخت.

وی تصریح کرد: الیاسی 40 ساله در اثر برخورد با کامیون جانش را از دست داد.

رئیس اورژانس مازندران خاطرنشان کرد: زمانی که ماموران اورژانس در صحنه حضور یافتند الیاسی جان باخته بود.

یک كارگر ساختمانی با سقوط بر روی میلگرد جان باخت

کارگر ۲۵ ساله‌ای با سقوط از طبقه پنجم یک کارگاه ساختمانی دچار حادثه شد و میل‌گردهای قرار داده شده در محل احداث ساختمان در بدن وی فرو رفت که منجر به مرگ وی شد.

به گزارش2مرداد ایلنا، عصر دیروز (یکم مرداد ماه) بر اثر این حادثه که در یکی از پروژه‌های ساختمانی درشهرک راه آهن تهران به وقوع پیوست، این کارگر ساختمانی به دلایل نامعلومی از طبقه پنجم بر روی میل‌گردهای قرار داده شده در سطح زمین سقوط کرد.

«جلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران علت مرگ این کارگر را فرو رفتن میل‌گرد در بدن این کارگر عنوان کرده است.

دوم مرداداماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com